לפני כמה ימים ניגשתי לבנק כדי להפקיד מזומנים. הכספרית לקחה את השטרות של מאה, חמישים ועשרים השקלים, היא הביטה בהם, החזירה לי את אחד מהשטרות של המאות ולקחה את שאר השטרות. כששאלתי אותה לפשר העניין היא ענתה שהשטר שהחזירה לי הוא שטר מזויף. זו הייתה אכזבה, אבל זה גם עורר את הסקרנות שלי. ׳איך את יודעת שהוא מזויף?׳ שאלתי. היא הסבירה כיצד השטרות המזוייפים דומים למדי לשטרות האמיתיים ועלולים להטעות את הציבור, אך יש סימנים ברורים לזיהוי שטר מזויף. היא הראתה לי את כל סימני הביטחון שיש על אחד מהשטרות האמיתיים ואז הראתה לי שבשטר המזויף אחד מהסימנים אכן חסר. ׳כמה שהדבר דומה להתמודדות עם תורות שקר!׳ חשבתי לעצמי. כיצד נזהה ונבדיל בין האמיתי למזויף?

עוד מימי בראשית, השטן תמיד ניסה להטעות את האנושות ולהרחיקה מאלוהים. הוא עושה זאת דרך שימוש בשקרים שלו כדי שהוא יוכל לשלוט באנושות, בניסיון לקחת מאלוהים את השליטה על הבריאה. בתנ”ך מוזכרות תורות שקר פעמים רבות. תורות אלו חלחלו לתוך העם וגרמו לנזק רב: רבקה הביאה את הטרפים כאשר היא, יעקב וכל שאר המשפחה יצאו מבית אביה, לבן, אל ארץ כנען; בהר סיני בנו בני ישראל את עגל הזהב ועבדו אותו עד שמשה חזר, הרס אותו וקרא לעם לקדושה ולהריגת עובדי האלילים; בלעם הביא להתבוללותו של עם ישראל בגלל תאוות בצע; בספר שופטים אנו קוראים כיצד העם הנבחר פנה לעבודת אלילים, בעקבות כך נענש וסבל, זעק לה׳ לעזרה, וה׳ ברחמיו שלח מושיע, וכך הגלגל חזר על עצמו שוב ושוב. גם גלות בבל קרתה מכיוון שעם ישראל שכח את אלוהיו ועבד אלוהים אחרים. לאחר שובם של בני ישראל מבבל, בניסיון למנוע עבודת האלילים בקרב העם, ההנהגה קבעה חוקים רבים, אך אט אט חוקים אלו סטו מדרכו של אלוהים ומדברו. כך אנו קוראים על הפרושים והצדוקים בתקופת ישוע שהדריכו את העם הרחק מאלוהים ומשיחו. גם זו היתה תורת שקר.

אזהרות

ישוע קרא לפרושים זאבים בלבוש של כבשים (מתי ז׳ 15), מבחוץ הם נראים מצוחצחים ויפים, כביכול עושים את כל מה שהתורה אומרת, אבל בפנים, לבם רחוק מאלוהים ואינו חפץ בישועתו, ובצביעותם הם מרחיקים ומטעים גם את הצאן ומונעים ממנו מלהכיר את המשיח. פולוס באיגורתיו הזהיר את המאמינים מפני האויב – השטן שמתחפש לאריה שבא לטרוף ולהרוס בעזרת תורות השקר שהוא מפיץ. בספר ההתגלות יוחנן דיבר באופן ספציפי על תורת בלעם, שלימדה שאם אדם רוצה להאמין בישוע עליו להתגייר. וגם על תורת השקר של הניקולאוסים שלימדו שזה בסדר להתפשר עם העולם ובכך להימנע מרדיפות וסבל שנגרמים למאמינים בגלל אמונתם בישוע.

לאורך ההיסטוריה אנו יכולים לקרוא על אנשים שונים, רבנים מעם ישראל וכן גם מנהיגי כנסיות, שלימדו תורות שקר רבות ובכך הטו המונים והרחיקו אותם מאלוהים וממושיעו. מטרתם היתה לשלוט בעם ולהשיג תמלוגים כלכליים. השטן בהחלט משתמש בתורות שקר רבות כדי להשמיד ולהרוס, גם אז וגם היום.

פרשנות או תורת שקר?

מה היא תורת שקר על פי הכתובים? שאול השליח באיגרת אל הגלטים א׳ 8-9 מסביר זאת בצורה מאוד ברורה:

אך אם מישהו, אפילו אנחנו או מלאך מן השמים, יבשר לכם בשורה שונה מזו שבשרנו לכם, חרם יהיה! אני חוזר ואומר מה שאמרנו קודם לכן: אם מישהו ישמיע לכם בשורה שונה מזו שקבלתם, חרם יהיה!”

דבר ה’ הנו הקו המנחה שלנו. כל דבר שנשמע, שנקרא, שנראה או שנלמד חייב תמיד לעבור דרך ׳הפילטר׳ של דבר ה’. עלינו לבחון אם הוא תואם את דבר ה’ ועקרונותיו או לא. אם דבר מה אינו תואם את דברו, אפילו בעניין שנראה קטן ושולי – זהו לימוד שקר ועלינו להיזהר מפניו.

מה עונשם של מורי שקר? אלוהים אינו מתפשר, הוא מתייחס לתורות שקר ברצינות רבה. על פי התנ״ך דינם של מורי שקר הוא מוות (דברים יח’ 20). מדוע העונש כל כך חמור? מכיוון שמורי השקר גוררים את העם הישר לאבדון ובכך מפרידים את בני האדם מאלוהים לנצח. זה עניין חמור ביותר. זהו ההיפוך הגמור מתוכניתו של אלוהים עבור בריאתו שהוא כל כך אהב.

כיצד נושא תורות השקר מתקשר אלינו כהורים ומורים של ילדים?

אלוהים נתן לנו את האחריות כלפי הילדים שנמצאים בחסותנו. ובעצם יש לנו אחריות כפולה:

  1. לוודא שאנחנו בעצמנו לומדים את דבר ה’ באופן קבוע, כדי שנכיר אותו היטב ונוכל לבחון כל נושא ועניין לאור כתבי הקודש האם הוא אמת או שקר.
  2. וכמו כן, עלינו ללמד את ילדינו את כתבי הקודש מגיל צעיר כך שגם להם יהיו את הכלים להבחין בין שקר לאמת.

יש לנו בהחלט אחריות כבדה על הכתפיים שניתנה לנו מידי אלוהים – האחריות להנחות את הילדים לבחון כל דבר האם הוא מאלוהים או האם מהאויב. כיצד נעשה זאת? נתפלל לעזרה מאלוהים ולחכמתו. בכל מצב נבחן יחד עם ילדינו כל נושא שעולה וכל שאלה שעולה ונבדוק האם הם סותרים את דבר ה׳ או תואמים לו. ואם אכן יש סתירה, נבין מהי ונשוחח עם הילדים כך שגם הם יבחינו וישוו את השקר לאמת אלוהים וידעו כיצד להגיב.

בראשונה לטימותאוס ו’ 5-2 פולוס נותן לנו מספר דרכים כיצד נוכל לזהות אדם המלמד דבר שקר. עם כל נושא ועניין, נוכל לשאול מספר שאלות בסיסיות כדי לבדוק אם מדובר בתורת שקר או לא:

  1. מה כתוב בדבר ה’ על הנושא?
  2. האם מה שאני קורא/שומע תואם את מה שכתוב בדבר ה’ על הנושא?
  3. האם הפסוקים שמובאים כדי לגבות את מה שנאמר מפורשים בתוך ההקשר שלהם בקטע או מוצאים מהקשרם?
  4. האם האדם שמלמד את הנושא מביא לפילוג, כעס, קנאה, ריב, גידופים והתנצחויות?
  5. האם מטרתו של האדם שמלמד את הנושא היא להשיג תועלת לעצמו ממה שהוא מלמד או לפאר את אלוהים?
To Top ↑