“כִּי כֹּה אָהַב אֱלֹהִים אֶת הָעוֹלָם עַד כִּי נָתַן אֶת בְּנוֹ יְחִידוֹ לְמַעַן לֹא יֹאבַד כָּל הַמַּאֲמִין בּוֹ, אֶלָּא יִנְחַל חַיֵּי עוֹלָם” (יוחנן ג׳ 16).

ספר ללא מילים

כמורים בכיתות השבת, המטרה והרצון העיקרי שלנו הוא שילדינו ייוושעו ויפתחו קשר אישי עם אלוהים. חשוב שננצל כל הזדמנות להצגת הבשורה בשיעורים שלנו בכיתות השבת.

כלי יעיל להצגת הבשורה לילדים הוא ‘ספר ללא מילים’. בשנת 1866 דרש המטיף הידוע צ’ארלס ספרג’ון דרשה בשם ‘הספר ללא מילים’. בדרשתו הוא הציג את רעיונו של מטיף אחר שהשתמש בשלושה צבעים להמחשת עיקרי הבשורה. במשך השנים השתמשו עובדים רבים בשירות הילדים ברעיון זה, שעם השנים נוספו לו צבעים נוספים, כדי להציג לילדים בפשטות ובבירור את הבשורה.

‘הספר ללא מילים’ הוא ספר שיש בו צבעים בלבד. כל צבע מייצג אמת/שלב אחד מתוך דרך הישועה.

כיצד מספרים את הסיפור:

הראו לילדים את הספר כשאתם מדפדים בדפיו כך שיוכלו לראות את הצבעים השונים. ספרו לילדים שזהו ספר מאוד מיוחד. זהו ספר ללא מילים שיש בו צבעים בלבד. הסבירו כי הספר מתאר סיפור אמיתי המבוסס על כתבי הקודש. כשאתם מספרים את הסיפור, הראו בכל פעם את הצבע המייצג את מה שאתם מתארים על פי הסדר הבא:

זהב

צבע הזהב מזכיר לנו את השמיים שבהם שוכן אלוהים. מה אתם יודעים על השמיים?

השמיים הם המקום שבו אלוהים שוכן. בכתבי הקודש כתוב שבשמיים “הַמָּוֶת לֹא יִהְיֶה עוֹד; גַּם אֵבֶל וּזְעָקָה וּכְאֵב לֹא יִהְיוּ עוֹד” (התגלות כ״א 4). אין כל עצב בשמיים. בשמיים יש רק אהבה, שמחה ושלום – השמיים הם מקום נפלא! אלוהים שכל כך אוהב אותנו, שוֹכן בשמיים. אלוהים הוא טהור. זאת אומרת שהוא עושה רק טוב. מכיוון שאלוהים טהור, גם השמיים הם מקום טהור. כתבי הקודש מראים לנו ש”הָאֱלֹהִים הוּא אַהֲבָה” (הראשונה ליוחנן ד׳ 8). אלוהים ברא את כל בני האדם והוא אוהב אותם, ומכיוון שהוא אוהב אותם, הוא רוצה שהם יהיו איתו בשמיים. אך קיימת בעיה – יש משהו שמונע מבני האדם להיות עם אלוהים בשמיים.

מי יודע מהי הבעיה?

שחור

הצבע השחור מזכיר לנו את החטא. חטא הוא כל דבר רע שאנו עושים, אומרים ואפילו חושבים. מי יכול לתת דוגמא לחטא?

בכתבי הקודש כתוב ש”הַכֹּל חָטְאוּ” (אל הרומים ג׳ 23). אני ואתה וכל האנשים סביבנו, כולנו חוטאים. כשאנו לא מצייתים להורינו או למורים שלנו, כשאנו משקרים או גונבים או מעליבים – זהו חטא. בכתבי הקודש כתוב ש”שְׂכַר הַחֵטְא הוּא מָוֶת” (אל הרומים ו׳ 23). התוצאה של החטא היא מוות והפרדה נצחית מאלוהים. בגלל שאלוהים טהור, הוא עושה רק טוב ואין בו כל רע. הוא יכול לקבל אליו לשמיים רק אנשים שליבם טהור ואין בו חטא. בגלל שמקום משכנו בשמיים הוא טהור, אלוהים לא יכול להרשות לאף אדם שיש חטא בליבו להיות בשמיים, כי אז השמיים כבר לא יהיו מקום טהור וללא חטא. אנחנו לא יכולים בעצמנו להוציא את החטא מליבנו ולנקות ולטהר את עצמנו. אבל מכיוון שאלוהים כל כך אוהב אותנו ורוצה שנשכון יחד איתו בשמיים, הוא סיפק לנו דרך לנקות ולטהר את ליבנו מחטא.

מי יודע כיצד אנו יכולים לטהר את ליבנו מחטא?

אדום

הצבע האדום מזכיר לנו את הדם של ישוע. ישוע הוא המשיח בן אלוהים. ישוע שוכן בשמיים עם אלוהים האב. מה אתם יודעים על ישוע?

ישוע הוא אלוהים הבן, לכן הוא טהור ואין בו כל חטא. בכתבי הקודש כתוב:

“כִּי כֹּה אָהַב אֱלֹהִים אֶת הָעוֹלָם עַד כִּי נָתַן אֶת בְּנוֹ יְחִידוֹ לְמַעַן לֹא יֹאבַד כָּל הַמַּאֲמִין בּוֹ, אֶלָּא יִנְחַל חַיֵּי עוֹלָם” (יוחנן ג׳ 16).

בגלל אהבתו הגדולה של אלוהים אלינו, ובגלל רצונו לטהר אותנו מחטא בליבנו כדי שנוכל לשכון יחד איתו בשמיים, הוא שלח את בנו האהוב ישוע אל העולם. בכתבי הקודש כתוב:

“אֱלֹהִים מְגַלֶּה אֶת אַהֲבָתוֹ אֵלֵינוּ בְּכָךְ שֶׁהַמָּשִׁיחַ מֵת בַּעֲדֵנוּ כַּאֲשֶׁר עוֹד הָיִינוּ אֲנָשִׁים חוֹטְאִים” (אל הרומים ה׳ 8).

ישוע לא היה צריך לקבל עונש על חטא. מכיוון שהוא אלוהים הוא היחיד שחי חיים ללא חטא. אלוהים שלח אותו כדי שהוא יצלב וימות ובכך יישא על עצמו את העונש שמגיע לנו על חטאינו. כעבור שלושה ימים ישוע קם לתחייה! המוות לא היה יכול לשלוט בו – אלא הוא זה השולט במוות. ישוע חזר לשכון בשמיים עם אלוהים האב, והוא מכין שם מקום לכל המאמינים בו. במותו הוא נתן אפשרות לכל בני האדם להיות מטוהרים מהחטא. אך כתבי הקודש מספרים שיש דבר שעלינו לעשות אם ברצוננו שאלוהים יטהר אותנו מהחטא שבליבנו.

מי יודע מה עלינו לעשות כדי שאלוהים יטהר את ליבנו מהחטא?

לבן

הצבע הלבן מזכיר לנו דבר נקי, זך, טוב וטהור. מה עוד הצבע הלבן יכול לייצג?

בגלל אהבתו של אלוהים אלינו הוא רוצה לנקות את ליבנו מחטא. במקום שליבנו יהיה ‘שחור’ ומלא ברוע, אלוהים רוצה לטהר את ליבנו כך ש”מִשֶּׁלֶג אַלְבִּין” (תהילים נ״א 9) – ליבנו יהיה לבן יותר משלג!

בכתבי הקודש כתוב שעל מנת שאלוהים יטהר את ליבנו, עלינו:

  • להבין שאנחנו חוטאים וזקוקים לסליחתו של אלוהים.
  • להאמין שישוע, בן האלוהים, מת בעדנו כדי לשאת את העונש על חטאינו, ואחרי שלושה ימים הוא קם מן המתים.
  • לבקש מאלוהים שיסלח לנו על חטאינו, יטהר וינקה את ליבנו מכל חטא.

בכתבי הקודש כתוב ש…

“אִם נִתְוַדֶּה עַל חֲטָאֵינוּ, נֶאֱמָן הוּא וְצַדִּיק לִסְלֹחַ לָנוּ עַל חֲטָאֵינוּ וּלְטַהֵר אוֹתָנוּ מִכָּל עַוְלָה” (הראשונה ליוחנן א׳ 9).

מי מכם כבר קיבל החלטה לחזור בתשובה? האם החלטתם להאמין ולקבל את ישוע כמושיעכם שמציל אתכם מהחטא ומעונש על החטא? האם בקשתם מאלוהים שיסלח לכם על חטאיכם ויטהר את ליבכם?

מי מכם ירצה לעשות זאת היום?

(הקדש זמן לתפילה עם הילדים המעוניינים בכך)

מי יודע כיצד אלוהים קורא לכל מי שבחר להאמין בישוע ולקבל ממנו סליחת חטאים?

ירוק

הצבע האחרון הוא הצבע הירוק. מי יכול לשער מה הצבע הירוק מייצג?

הצבע הירוק הוא הצבע הבולט בטבע. הצמחייה היא ירוקה, וצמחייה מסמלת גדילה. כמו שהעלים, הפרחים והעצים בטבע צומחים, כך אלוהים רוצה שאנחנו ‘נצמח ונגדל’. לְמה הכוונה?

כל מי שמקבל את ישוע כמושיעו, אלוהים קורא לו ילד שלו. בכתבי הקודש כתוב: “רְאוּ אֵיזוֹ אַהֲבָה נָתַן לָנוּ הָאָב לְהִקָּרֵא יַלְדֵי אֱלֹהִים!” (הראשונה ליוחנן ג׳ 1). אלוהים רוצה שכילדיו נקדיש לו את חיינו, ושנִגדל יום־יום להכיר אותו טוב יותר ולאהוב אותו יותר. כיצד אנחנו יכולים לצמוח ולגדול באמונתנו ובאהבתנו לאלוהים?

  1. קריאה בכתבי הקודש: אלוהים סיפק לנו את כתבי הקודש כדי שנוכל להכיר אותו טוב יותר. אלוהים מלמד אותנו על עצמו ומגלה לנו את רצונו כשאנו קוראים בדברו.
  2. תפילה: תפילה היא שיחה ופנייה לאלוהים. ככל שנדבר יותר עם אלוהים בתפילה, נגדל להכיר אותו טוב יותר.
  3. התחברות: כשאנו משתתפים באסיפה ובשיעור בקהילה ובהתחברות עם מאמינים אחרים, אנחנו לומדים להכיר את אלוהים טוב יותר.

אלוהים רוצה לגלות לנו את עצמו, הוא רוצה שיהיה לנו קשר אישי איתו. הוא מבטיח לילדיו בדברו: “לֹא אַרְפְּךָ וְלֹא אֶעֶזְבֶךָּ” (אל העברים י״ג 5). אם נזהה בחיינו את החטא ונבקש מישוע שיסלח לנו על חטאינו – אלוהים יטהר את ליבנו! החטא כבר לא יפריד אותנו ממנו ולכן גם נוכל לשכון איתו לנצח בשמיים. איזו שמחה!

ספר ללא מילים

הכינו יחד ספר ללא מילים כדי שהילדים יוכלו להשתמש בו לספר לאחרים את סיפורו של אלוהים.

החומרים הנחוצים

  • בריסטולים בצבעים זהב (או צהוב), שחור, אדום, לבן, ירוק
  • דבק סטיק
  • מספריים
  • מהדק

כיצד להכין

גזרו את הבריסטולים לחצי.

קפלו כל בריסטול לשניים כדי ליצור צורה של ספר.

הבריסטול הירוק יהיה הכריכה. קפלו את הבריסטול השחור לשניים. פתחו את הבריסטול הירוק והדבקו בצידו הפנימי מימין את צידו הימני של הבריסטול השחור. קפלו את הבריסטול האדום לחצי והדבקו את צידו הימני לבריסטול השחור. קפלו לחצי את הבריסטול הלבן והדבקו את צידו הימני לבריסטול האדום. קפלו את בריסטול הזהב לחצי והדבקו את צידו הימני לבריסטול הלבן ואת צידו השמאלי לבריסטול הירוק.

התאמנו עם הילדים כיצד לספר את סיפור ‘הספר ללא המילים’, ועודדו אותם לספר אותו למשפחה ולחברים.

צמיד ללא מילים

החומרים הנחוצים

  • חוט גומי
  • חרוזים בצבעים זהב (או צהוב), שחור, אדום, לבן, ירוק

כיצד להכין

גזרו את חוט הגומי באורך של 14 ס”מ.

השחלו חרוז ירוק וקשרו אותו בערך בשליש מקצה החוט.

השחלו את החרוז הירוק, לאחר מכן את החרוז הלבן, לאחר מכן את החרוז האדום, את חרוז השחור ואת החרוז הזהוב ולבסוף חרוז ירוק נוסף וכן הלאה אם תרצו למלא את הצמיד בחרוזים. קשרו את הצמיד סביב היד של הילד. ספרו את סיפור ‘הצמיד ללא המילים’.

התאמנו עם הילדים כיצד לספר את סיפור ‘הספר ללא המילים’, ועודדו אותם לספר אותו למשפחה ולחברים.

To Top ↑