“חֲנֹךְ לַנַּעַר, עַל-פִּי דַרְכּוֹ– גַּם כִּי-יַזְקִין, לֹא-יָסוּר מִמֶּנָּה.” משלי כ״ב 6

מהו סגנון הלמידה שלך?

אלוהים אוהב גיוון.

אם נסתכל סביבנו נראה שאלוהים ברא עולם מגוון מאוד. יש כל כך הרבה סוגים של עצים ושל בעלי חיים. ישנם סוגים שונים של אדמה, של חומרים, וכן מגוון של אנשים. תהלים קל״ט 14 מְתַמצת את היצירתיות של אלוהים: הוא ברא כל אדם בצורה מיוחדת במינה ושונה מכל אדם אחר, כל אחד הוא אחד יחיד ומיוחד.

סמן ״וי״ ליד המשפטים שהכי מתארים אותך:

שמיעתי לוגי מתמטי חזותי –ויזואלי מוזיקלי קינסתטי- תנועתי חברתי

אינדיבידואליסט

 זוכר דברים בעל פה בקלות

 זוכר שמות בקלות

 אוהב לקרוא

 שינון הנאמר עוזר לך ללמוד בעל פה

 חושב בצורה לוגית

 מעדיף ללמוד דבר דרך ניסוי וטעייה מאשר דרך קריאת ההוראות

 יודע לפתור בעיות

 יודע לסווג דברים

 חולמני

 אוהב לצייר ולבנות דברים

 יודע להעריך דברים במרחב

 אוהב לראות סרטים

 שר או מנגן בכלי נגינה

 יש לך קצב עבודה משלך

 אוהב להקשיב למוזיקה

 לומד דברים דרך שירה

 אוהב פעילות פיזית

 לא מסוגל לשבת לפרקי זמן ארוכים

 שפת גוף חזקה

 כל הזמן נוגע בדברים

 יש לך הרבה חברים

 אוהב לעבוד עם אנשים אחרים

 מנהיג

 אוהב שיתוף פעולה

 מעדיף לעבוד לבד

 פועל על פי האינסטינקטים שלך

 אוהב את המרחב האישי שלך – שלא יפריעו לך

 שקט ומופנם

 

האם סימנת ״וי״ באיזור של צבע אחד יותר מאשר הצבעים האחרים? זה יכול להצביע על הדרך הטובה ביותר בשבילך לקלוט מידע. ה’מבחן’ הקטן הזה הוא רק תמצית של שאלון שיכול לעזור לך לגלות את הדרך הטובה ביותר עבורך לקלוט מידע, או במילים אחרות את סגנון הלמידה שלך. מרביתנו לומדים בשילוב של מספר סגנונות ולא רק בסגנון אחד.

מהם סגנונות למידה?

סגנונות למידה הם קבוצות של תכונות שעוזרות לנו לקלוט מידע. אנו מבחינים בין שבעה סגנונות למידה שונים, וכל אדם בעולם לומד בעזרת אחד מהם או בשילוב של כמה סגנונות:

א. שמיעתי: אדם זה לומד דרך מילים. הוא אוהב לקרוא, לשחק עם מילים, לספר סיפורים וכדומה. הוא מצליח בלמידת מילים בעל פה: שמות מקומות, פסוקים, טריוויה.

ב. לוגי מתמטי: אדם ששואל שאלות. אדם שלומד בצורה זו אוהב לפענח דברים ולפתור בעיות. הוא ישאל שאלות רבות, יחפש קשרים בין מידע שהוא אוסף ויחשוב על דברים בצורה לוגית ומסודרת.

ג. חזותי ויזואלי: אדם שלומד בצורה חזותית. הוא מצליח בבניית דגמים, בציור, ביצירת דברים. הוא חולמני, אוהב לראות סרטים, לקרוא מפות, לראות תמונות וכדומה.

ד. מוזיקלי: אנשים מוזיקליים נוטים ללמוד דברים דרך המוזיקה. הם מנגנים בכלי נגינה, שרים, שמים לב לצלילים ולקולות מסביב, אוהבים להקשיב למוזיקה ומגיבים אליה.

ה. קינסתטי תנועתי: אנשים אלה לא מסוגלים לשבת לאורך זמן. הם לומדים דרך נגיעה ודיבור, ושפת הגוף שלהם בולטת מאוד. הם אוהבים כל פעילות פיזית כגון ספורט, דרמה והכנת יצירות אמנות.

ו. חברתי: לאנשים אלה יש הרבה חברים. הם אוהבים לדבר, להיות בקבוצה ולארגן פעילויות. הם יודעים לגשר בין הצדדים בסכסוכים. הם מבינים אנשים ויכולים להיות מניפולטיביים.

ז. אינדיבידואליסט: האינדיבידואליסט אוהב את המרחב שלו. הוא אוהב לעבוד לבד, מתעמק במה שמעניין אותו ומרוכז בעצמו.

כיצד כל זה קשור ללימוד הילדים בכיתת שבת?

מה המטרה שלנו בתור מורים? מטרתנו היא להדריך את הילדים לישוע, בכך שנסביר ונראה להם בכל דרך אפשרית מהו חטא, שהם חוטאים וזקוקים לסליחה – בתקווה שאכן הם יגיעו להחלטה למסור את חייהם לאדון, ואז תפקידנו הוא לעזור להם לגדול באמונתם. השאלה היא, כיצד הילדים קולטים מידע בצורה הטובה ביותר כך שיבינו אותו, יפנימו אותו וישתמשו בו?

ישנם תלמידים שמסוגלים לשבת בשיעור, להקשיב לכם ולזכור הכול, אבל לצדם ישב ילד שלא מסוגל לשבת בשקט לרגע! לצדו השני של ילד זה תשב ילדה שמציירת, ומאחוריה ילד שמזמזם לעצמו שיר. בפינת הכיתה ישב ילד שקט ומכונס בתוך עצמו, ובין כל הילדים האלה תשב ילדה שכל הזמן מפטפטת, אמנם על נושא השיעור, אבל לא מפסיקה לדבר לרגע. לעיתים כך נראית הכיתה שלנו!

כל אחד מהילדים קולט את העולם סביבו ואת מה שאתם מלמדים בדרך אחרת, ואם נזהה את הדרכים השונות, תהיה הוראותנו בעלת השפעה רבה יותר. הילד שאינו מסוגל לשבת לא ילמד הרבה אם רק נדבר אליו, אבל ייתכן שהוא כן ילמד המון אם נבקש ממנו לעשות הצגה של הסיפור שאותו אנחנו לומדים. אם נשיר את הפסוק, הילד המוזיקלי ילמד אותו במהירות. דיון יעזור לילד החברתי להפנים את השיעור טוב יותר, ואם ניתן לילד האינדיבידואליסט שאלות שיוכל לעבוד עליהן לבד ולרשום את התשובות, הוא יבין ויפנים את מה שאנחנו מלמדים – כל ילד וסגנון הלמידה שלו.

אילו פעילויות עוזרות לכל סגנון למידה ללמוד טוב יותר:

א. שמיעתי: לשנן את מה שאנחנו מלמדים. למשל, לחזור על הפסוק שוב ושוב, לקרוא בקול, לומר בקול את מה שכתוב, לספר סיפורים.

ב. לוגי מתמטי: לערוך רשימות, לארגן דברים בטבלה, למצוא קשרים בין פרטים, לפענח תהליך הגיוני, לפתור בעיות.

ג. חזותי ויזואלי: לקרוא מפות וטבלאות, לתאר כיצד מצב מסוים יקרה, לבנות דגם, להכין תמונה או סרטון.

ד. מוזיקלי: לשיר את הפסוק, לשנות טון דיבור, להוסיף מוזיקה לשיעור.

ה. קינסתטי-תנועתי: לעשות פעילות, לשחק משחקים, להכין הצגות, לגעת בחפצים, להכין מלאכה.

ו. חברתי: לנהל שיחות ודיונים, לעודד רעיונות, לארגון פעילויות חברתיות, לגשר בין אנשים.

ז. אינדיבידואליסט: לאפשר עבודה לבד במרחב שלו ובקצב שלו.

כל זה בשיעור אחד?! לא ולא! אף על פי שהתלמידים ילמדו במירב יכולתם בתנאים המתאימים לסגנון הלמידה שלהם, עליהם גם להתאמץ וללמוד ככל האפשר גם בדרכים אחרות. זכרו! גם לכם יש סגנון למידה וגם אתם נוטים ללמד רק בסגנון אחד, לכן חשוב שתאתגרו את עצמכם ללמד בסגנונות שונים. חשוב שתשתמשו במגוון פעילויות ואמצעים. לא כל שיעור מלמדים באותו הסגנון. שילוב של פעילויות המוזכרות למעלה יעזור לילדים בכיתתכם להבין את האמת שבדבר ה’ שאותה אתם מקווים שילדיכם ילמדו ויפנימו. התפללו שאלוהים ייתן לכם חכמה לזהות מהו סגנון הלמידה של כל ילד וכיצד ללמד את הכיתה בדרכים מגוונות ויצירתיות להשגת המטרה.

To Top ↑