“יְבֹאוּנִי רַחֲמֶיךָ וְאֶחְיֶה: כִּי-תוֹרָתְךָ, שַׁעֲשֻׁעָי.”

תהלים קי״ט 77

הקיץ קרב ובא ואיתו גם הציפייה לחופש הגדול. כבר עכשיו מתחילים הילדים להרגיש את תחושת החופש, הם רוצים ליהנות מפעילויות ומשחקים. וזו אכן השדמנות נפלאה ללמד את הילדים דרך זמן של משחק. משחקים הם חלק בלתי נפרד משיעורים, קייטנות, וחוגים, ובהחלט ניתן ללמד ביעילות בעזרתם. משחקים מוסיפים כיף לשיעור, לקייטנה, לחוגים ולזמן בבית או עם חברים. ישנם כמה קווים מנחים להצגת משחקים שיעזרו לכם בתור הורים, מורים ומדריכים להסביר את המשחק בצורה הברורה והטובה ביותר:

  1. בחר משחק שמתאים לגיל של הילדים.
  2. הכר היטב את כללי המשחק. עליך לתכנן מראש!
  3. אם הכללים אינם רשומים לך, כתוב אותם בעצמך והחלט בדיוק כיצד תציג אותם לפני הילדים.
  4. קצר את ההסברים ככל האפשר, ודאג לכך שדבריך יהיו ברורים מאוד.
  5. בדוק: האם הילדים הבינו? תן להם הזדמנות לשאול שאלות.
  6. תכנן השתתפות מרבית מצד הילדים, והמעט במשחקים המעסיקים ילד אחד או מספר ילדים בשעה ששאר הקבוצה נשארת חסרת מעש.
  7. אם תשתתף אתה במשחק, תוכל לוודא שהילדים מבינים את כללי המשחק ושהם משחקים כמיטב יכולתם לפי כללים אלה.
  8. קבע מראש היכן תמתח גבולות והיכן תיצור מעגלים. הצטייד בגיר או בחפצים המתאימים לתיחום מרחב המשחק.
  9. כיצד יוצרים מעגל? שאלה קשה! הדרכים הפשוטות ביותר הן: 1) הילדים ילכו אחריך בשורה כאשר אתה יוצר מעגל; 2) אתה יכול לצייר עיגול מראש בעזרת גיר; 3) השתמש בעיגול שכבר קיים; 4) הילדים יכולים לאחוז בידיים זה את זה ולפסוע לאחור עד שנוצר מעגל. אל תחכה עד שהמעגל יהיה מושלם. בלאו הכי תאלצו לתקן אותו מדי פעם בזמן המשחק.
  10. החלף ראשי הקבוצות מדי פעם. עודד את הילדים לשתף גם את הפחות מוכשרים.
  11. השתדל לטפח רוח טובה ומעודדת. עזור לילדים ללמוד שמשחק הוגן וטובת הזולת אינם חשובים פחות מניצחון במשחק. דרוש רוח חיובית. הרבה תלוי בך!
  12. כיצד מטפלים בילד שמתעצבן ויוצא מן המשחק? נצא מנקודת ההנחה שאתה אוהב את הילדים: הבע אהבה זאת ונסה להבין את מקור הבעיה. לא תוכל לבזבז את הזמן של שאר הקבוצה על חקירות. נסה להחזיר את הילד למשחק ברוח טובה ועל ידי עשיית תיקון מוצדק. אם לא תצליח, הרשה לו לשבת בצד. הקפד שלא ילך למקום אחר, כי אתה אחראי עליו כעת. גם אל תרשה לו לשחק משחק אישי בצד, כי כרגע הקבוצה כולה משחקת ביחד. ציות לדרישות המשחק הינו חלק מהפוטנציאל החינוכי שיש בו. כשהילד ירצה לחזור למשחק, צרף אותו ברוח טובה. נסה לא למשוך תשומת לב יתרה למקרה כדי לא להשפיע על שאר הקבוצה. אם אחרים נמשכים אחריו, שנה את הפעולה למשחק שאהוב על הילדים במיוחד, וזאת בלי ש”ניצחו” אותך. אם נראה לך שהבעיה דורשת טיפול נוסף, נהל שיחה עם הילד בארבע עיניים לאחר השיעור.

לפניך כמה רעיונות למשחקים:

  1. ביום חם מלא מראש כמה שיותר בלונים במים. שחקו בהם מסירות, כדורעף בעזרת מגבת שמוחזקת על ידי שני אנשים, מלחמה וכד’.
  2. העמד סולם במרכז החדר והנח עליו ספר עם כריכה קשה. תן לאחד החניכים כדור פינג-פונג ולחניך אחר תן כוס. בקש מהחניך עם כדור הפינג-פונג לעלות על הסולם, להניח את הכדור על הספר ולנשוף עליו כך שהוא ייפול לתוך הכוס שהחניך השני מחזיק. המטרה של החניך עם הכוס היא לתפוס את הכדור בעזרת הכוס.
  3. חלק את המשתתפים לקבוצות של 5-4 איש. תן לכל קבוצה מצלמה (או בקש מהם להביא אחת מראש). תן להם רשימה של משימות שעליהם לצלם תוך זמן קצוב ולחזור אליך. דוגמאות של משימות:
  1. שני חברי קבוצה עושים עמידת ידיים על הקיר של בית הדואר.
  2. תמונה עם הקופאית בסופר כשקונים משהו בערך של שקל.
  3. מתגלגלים במורד גבעה של דשא.
  4. שרים שיר לנהג אוטובוס.
  5. שותים משקה, כולם יחד מאותה הכוס.
To Top ↑