מה הזיכרון החי ביותר שלך משיעורי התנ”ך שלמדת כילד? הזיכרון שלי הוא מפה שדודה איירין עשתה איתנו כדי שנלמד את חלוקת הארץ לשבטים. היא גזרה פיסות בד ובעזרת טוש שחור סירטטה את קווי המתאר של המפה. אנחנו צבענו כל נחלה בצבע שונה וכתבנו את שמות השבטים. מאוד נהניתי מהפעולה הזאת, והדבר תרם לגישה חיובית כלפי הכתובים והלימוד שלהם.

לא כולנו זכינו לגדול בבית משיחי. לא כולנו זכינו ללכת לקהילה כל שבוע. לכן אולי לא לכולנו יש זיכרונות כאלה, אבל אנחנו יכולים ליצור זיכרונות כאלה לילדים שלנו, בבית ובקהילה. פולוס כתב לטימותאוס הצעיר: “ומנעוריך אתה יודע את כתבי הקודש היכולים להחכימך לישועה על ידי אמונה במשיח ישוע…” (טימותיאוס ג 15). מאז שטימותיאוס היה ילד קטן, אולי אפילו מאז שהיה תינוק, לימדו אותו את כתבי הקודש, וזה הכין אותו לעבודתו בבישור הבשורה – עבודה שהחל בה כבר בגיל צעיר יחסית. ככל שנְלַמֵד את הילדים מדבר ה’ כבר בגיל צעיר יותר, כך האדון ודברו יהיו חלק גדול וחשוב יותר בחייהם. ככל שנבלה יותר זמן בלימוד וביישום דבר ה’ ביחד (הרי כולנו לומדים הכי טוב מדוגמה אישית), כך נוכל לעזור להם לראות שהאמונה מיועדת לכל אחד ומתאימה גם להם. אולי לא נראה את הפירות מעמלנו מיד, אבל עוד יבואו ימים והם יאמרו: “אני זוכר כש… לימד אותי, והייתה לכך השפעה בחיי ללכת אחרי האדון…” איזה זיכרון תיצור לילדיך עוד השבוע?

“כָּל הַכָּתוּב נִכְתַּב עַל-פִּי רוּח אֱלֹהִים, וּמוֹעִיל הוּא לְהוֹרָאָה, לְתוֹכֵחָה, לְתִיקּוּן, לְחִנּוּךְ בְּמַעְגְּלֵי צֶדֶק…”

השנייה אל טימותאוס ג 16

יוהן גוטנברג, אהב מאוד ספרים. הפריע לו  שלא כל אחד יכול לקרוא ספרים מפני שהם היו כל כך יקרים. מדוע? מפני שמישהו היה צריך לשבת ולהעתיק את הספרים בכתב יד, כיוון שלא הייתה דרך אחרת לשכפל אותם. גוטנברג ניסה למצוא דרך שבה יוכל להעתיק ספרים בצורה מהירה וקלה הרבה יותר, ובכמות גדולה. הוא אהב להמציא דברים, ובאחת הפעמים כשעבד על אחת ההמצאות, הוא גילף אותיות מעץ כדי לטבול אותן בדיו ולהטביע את חותמן על נייר. מכאן התגלגל רעיון אחרי רעיון, עד שהוא גילה שעל-ידי שימוש במכבש לסחיטת ענבים (לעשיית יין) הוא יכול להדפיס דף שלם במהירות ובקלות! להמצאה זו קראו הדפוס. הספר הראשון שגוטנברג הדפיס באמצעות ההמצאה החדשה שלו היה ספר דקדוק לטיני שכל חייו חלם להדפיס. הספר השני – והמפורסם ביותר שהדפיס – היה ספר כתבי הקודש. מאז ועד היום, יותר מ-550 שנה מאוחר יותר, כתבי הקודש הם עדיין הספר המודפס ביותר בעולם. את הספר תרגמו ל-2,018 שפות כתובות ולעוד מספר לא ידוע של שפות לא כתובות (בעזרת אמצעי שמע כמו קלטות).

מה נאמר בכתבי הקודש? “שהרי דבר האלוהים חי ופועל, וחד הוא מחרב פיפיות…” אל העברים ד 12.

 

רעיונות, ספרים ואנשים,

באים והולכים.

אבל כתבי הקודש והאמת שבהם

נשארים לעד!

בילי גרהם

 

To Top ↑