זכור לי היטב היום ההוא באסיפת השבת בקהילה, כשרועה הקהילה רצה להמחיש לנו את החשיבות של להיות מלח הארץ. בקדמת האולם עמדה תיבה גדולה מלאה במים, בתוך המים עמדו שני עמודים של נייר אלומיניום שאליהם היו מחוברים חוטי חשמל. חוטי החשמל חוברו בצד אחד לנורה ומשם לסוללה, ובצד השני ישירות לסוללה. הנורה הייתה כבויה. רועה הקהילה הוסיף מלח למים בהדרגה. בהתחלה לא ראינו שום שינוי, אבל ככל שהוא הוסיף יותר ויותר מלח למים החלה הנורה להידלק, קודם באור קטן וחלש ולאחר מכן בעוצמה חזקה יותר.

כמעט עשרים שנה עברו מאז שראיתי את ההדגמה הזו, אבל היא זכורה לי היטב כאילו ראיתי אותה אתמול. מדוע? מפני שזו תמונה מיוחדת, דבר מה ויזואלי שהשאיר עליי רושם ונחרט בזיכרון.

דרך ההמחשה הזו הבנתי יותר את הפסוק שבו ישוע קרא לנו להיות מלח הארץ, למדתי על החשיבות שבלהיות מלח לסביבה שלנו, כך שהסובבים יראו את אמונתנו והדבר יסקרן אותם לשאול על האמונה ותהיה לנו הזדמנות לספר על האדון.

מהן ‘המחשות’?

מהן ‘המחשות’? המחשות הן דרכים מקוריות ויצירתיות המשתמשות בחומרים פשוטים מחיי היום-יום כדי להמחיש-להראות באופן מעשי אמיתות מדבר ה’. כלומר לקיחת אובייקט, תהליך או תופעת טבע והשלכתם על האמת מדבר ה’ שאותה אנו רוצים ללמד – השוואה בין אובייקט ההמחשה למושג הנלמד בכמה וכמה תחומים. למשל, המים בניסוי למעלה הם החיים שלנו, האור הוא העדות שלנו והמלח זו ההתנהגות המשיחית שלנו. ככל שנוסיף מלח לחיים שלנו, כך נהיה אור חזק יותר לעולם הסובב אותנו.

בכתבי הקודש

בכתבי הקודש אנו רואים שוב ושוב כיצד אלוהים השתמש בהמחשות שונות כדי להעביר מסרים לעם ישראל. למשל אלוהים ביקש מירמיה הנביא לקנות חגורת עור, לטמון אותה בין הסלעים לתקופה מסוימת ואחר כך ללכת לבני ישראל ולהראות להם את החגורה שנהרסה ואינה יעילה עוד. הוא הורה לירמיה לומר: “וִיהִי כָּאֵזוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר לֹא יִצְלַח לַכֹּל כִּי כַּאֲשֶׁר יִדְבַּק הָאֵזוֹר אֶל מָתְנֵי אִישׁ כֵּן הִדְבַּקְתִּי אֵלַי אֶת כָּל בֵּית יִשְׁרָאֵל.” (ירמיה י״ג 11-10). אלוהים השתמש בחגורת העור כדי להמחיש לבני ישראל עד כמה הם מושחתים ולא יעילים מפני שהם עזבו את ה׳ אלוהיהם.

המחשות לכל גיל

להבדיל מחומרי המחשה פשוטים שאנו משתמשים בשיעורים, כגון- תמונות, אובייקטים, ציור וכו׳, חשוב מאוד לזכור שהמחשות מהסוג המורכב יותר, המחשות המביעות מסרים, מתאימות אך ורק לילדים אשר כבר מסוגלים לחשוב בצורה מופשטת. מסיבה זו לא נשתמש בהמחשה מורכבת בעבודה עם ילדים מתחת לגיל 10. ילדים אלה יאהבו מאוד את ההמחשה, אך לא יוכלו לקשר בינה לבין האמת שאנו מנסים ללמד דרכה. רק מגיל 10 ומעלה ילדים לומדים לחשוב בצורה מופשטת ויכולים להבין את הקשר שבין ההמחשה למסר. המחשות מתאימות מאוד גם לנוער וגם למבוגרים.

הדרך להשגת המטרה

ההמחשה אינה השיעור עצמו. חשוב להציב מטרה רוחנית לשיעור. ההמחשה – גם באמצעות הכיף והעניין שבה, תעזור לנו להשיג מטרה זו.

To Top ↑