״בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ.״

בראשית א׳ 1

כיתה א’ הסתיימה. הגיע הזמן לסדר את כל הניירת שהצטברה על השולחן של הבן שלי, בקלסר, בתיק בית הספר ובעוד מקומות רבים. ניסינו להחליט מה הולך לפח ומה נשאר בחדר עוד קצת. דף אחד שמצאנו בקלסר של חוג הארכיאולוגיה תפס את תשומת לבי והדליק אצלי נורה אדומה. על הדף היה ציור של האבולוציה של האדם מהקוף… חשבתי שנצטרך להתמודד עם הפילוסופיה העולמית על הבריאה רק בעוד כמה שנים ולא בגיל כזה צעיר, אך טעות מרה הייתה בידי. ובדיוק זאת גם שמעתי מאנשים העוסקים בחינוך של הגיל הצעיר –  אפילו בשיעורי התנ”ך מוצאים כל דרך אפשרית להוציא את אלוהים מהסיפור וללמד שהוא כלל לא ברא את העולם, הוא אינו מוחלט ובכלל אינו קיים. זו ההתמודדות של ילדינו במערכת החינוך ושלנו כהורים שלהם, ואכן מולנו ניצב אתגר לא פשוט כהורים ומורים המאמינים באלוהים.

הדבר חידד אצלי את ההבנה עד כמה חשוב כן להזכיר וללמד על אלוהים בכל ההיבטים של החיים – בשיחות עם הילדים וכן בהתנהגות; ללמד את הילדים מגיל צעיר ככל האפשר שאלוהים ברא את העולם; לנצל כל הזדמנות להראות להם שאלוהים אכן קיים ודואג לנו. חשוב שנלמד את הילדים, נשנן ונחזור על הרעיון של קיומו של אלוהים ותפקידו ביקום, כדי שביום מן הימים כאשר ידברו איתם על כך שמוצאנו מהקוף או על כך שהתנ”ך הוא רק ספר של סיפורי דימיון, הם יוכלו לעמוד יציב ואיתן ולומר בביטחון: “זה לא נכון, אלוהים אכן קיים ומה שכתוב בתנ”ך הוא אמת. רוצה לדעת איך אני יודע זאת?”

אתגר חשוב בפנינו

שנת הלימודים החלה. מדי יום ביומו יעמדו ילדינו ובני הנוער מול פיתויים וקשיים רבים, זהו ממש שדה קרב רוחני. אנו רוצים לתת להם כלים להתמודדות עם אתגרים אלה, ומהו כלי הנשק הטוב ביותר אם לא דבר ה’?!

לפניכם דוגמה לפסוק כתוב בתוך תמונה נחמדה. תוכלו להדפיס אותו על נייר בריסטול, לחורר ולשים על מחזיק מפתחות, או רק לשכפל ולחלק לילדים כדי שילמדו אותו בעל-פה. תוכלו לעשות זאת עם פסוקים נוספים שאתם רואים לנכון שחשוב שילדיכם ילמדו וישננו אותם. פזרו את הפסוקים ברחבי הבית, תנו לילדים לקשט אותם ותלו אותם כך שדבר ה׳ יהיה לנגד עיניהם ובלבם יום-יום.

תוכלו לדבר איתם על משמעויותיהם של הפסוקים וכיצד חשוב שיזכרו אותם בזמן שהם צריכים להחליט החלטות חשובות בבית הספר, כגון- האם לציית למורה (פסוק על ציות), או האם להעתיק מחבר (פסוק על לא לשקר), או האם לדבר לא יפה (פסוק על לא לקלל), או האם לשחק עם ילד דחוי (פסוק על אהבה) וכן הלאה. דברו על מצבים ספציפיים שהפסוקים יוכלו לעזור לילדים בהתמודדות מולם. הראו להם כי דבר ה׳ נוגע בכל היבטי החיים והוא אכן חד, חי ופועל!

                                                                                                                                                        

 

 

To Top ↑