“כִּרְאוֹתוֹ אֶת הֲמוֹן הָעָם עָלָה בְּמַעֲלֵה הָהָר וְיָשַׁב, וְתַלְמִידָיו נִגְּשׁוּ אֵלָיו. פָּתַח פִּיו וְלִמֵּד אוֹתָם.”

מתי ה׳ 2

הוא היה מורה שלימד את הכתובים ביסודיות, הוא בילה זמן רב לבדו עם אלוהים, הוא הלך לנוח מדי פעם כדי לחדש את כוחותיו, הוא הציב לעצמו מטרה ברורה, הוא לימד בעזרת אמצעים ויזואליים רבים, הוא היווה דוגמא עבור תלמידיו, יישם בחייו את מה שלימד וכן גם לימד במטרה שתלמידיו יישמו את הנלמד, והוא ראה שינויים גדולים שמתרחשים לנגד עיניו בחיי תלמידיו –  הוא היה המורה המושלם. זה נשמע מדהים, אפילו לא מציאותי, נכון? אבל האמת היא שהיה פעם מורה כזה – ושמו ישוע.

בואו נביט בכתוב בדבר ה’ על אותו מורה מושלם, שבסיום עבודתו יכול היה לראות תוצאות לעבודת ההוראה המפרכת שלו. עבודתו העיקרית של האדון כאן עלי אדמות (לא המטרה שלו, אלא הדרך להשיג את מטרתו) – הייתה בעצם ללמד את כל מי שהיה סביבו, ללמד אותם את דרכו האמיתית והנכונה של אלוהים שבסופה יש חיי עולם דרך האמונה במשיח. מתוך חייו ועבודתו אנו בעצמנו יכולים ללמוד הרבה על עבודת ההוראה שלנו. הנה מספר נקודות חשובות:

  1. ישוע השתתף בקריאת הכתובים מגיל צעיר גם בבית וגם בבית הכנסת (לוקס ב׳ 41–47).
  2. כשישוע היה עייף, הוא יצא להיות לבד עם אלוהים האב וכך לחדש כוחות.
  3. כשישוע לימד מטרתו הייתה ברורה: “חזרו בתשובה, כי קרבה מלכות השמים.” מתי ד׳ 17. זו הייתה מטרתו העיקרית, אך לה נוספו גם מטרות קטנות יותר שעזרו לו להשיג מטרה זו. דוגמאות לכך אפשר למצוא במתי כ״ח 18 כשישוע דיבר על נושא הבישור, וביוחנן פרקים י״ג-י״ז בהם דיבר ישוע על רוח הקודש ועל הבטחת נוכחותו עם ההולכים אחריו.
  4. ישוע השתמש באמצעי המחשה רבים כדי שהלומדים ממנו יבינו את שרצה ללמד אותם:
    1. הוא השתמש באובייקטים – לדוגמה, במרקוס ט׳ 36 מסופר כי ישוע העמיד ילד לפני תלמידיו ואמר להם שמי שמקבל ילד אחד כזה בשמו מקבל גם את האדון.
    2. הוא השתמש במשלים – ישוע סיפר סיפורים כדי להמחיש לשומעים אותו את מה שרצה שילמדו. לדוגמה, במתי ז׳ 27-24 ישוע מסביר מהו יסוד החיים על ידי הבאת הסיפור של הבית שנבנה על החול והבית שנבנה על הסלע.
    3. הוא השתמש בשאלות – שוב ושוב ישוע אתגר את מי שהקשיב ללימוד שלו לשאול שאלות (לוקס כ׳ 4-3).
    4. הוא היווה דוגמה אישית – לדוגמה, ישוע רחץ את רגלי תלמידיו ובכך הראה להם דוגמה לדרך שבה עליהם לנהוג גם הם אחד כלפי השני (יוחנן יג 4–5).
    5. הוא הפך את ענייני היום-יום לכלי לימוד: לדוגמה, כשהוא קרא לכיפא ולאנדרי ללכת אחריו הוא הבטיח לעשות מהם ׳דייגי אדם׳ (מתי ד׳ 19).
  5. ישוע הראה לתלמידיו כיצד יוכלו ליישם את העקרונות שלימד בחייהם היום-יומיים.
  6. ישוע שלח את תלמידיו ליישם בשטח את אשר למדו. הוא שלח אותם לבשר את הבשורה, לרפא חולים, לגרש רוחות טמאות ועוד (מתי י׳ 1).

ישוע אכן היה המורה המושלם. הבה נביט על הדוגמה שלו, נפנים ונלמד ממנו כמופת עוברנו ובכך נשפר את ההוראה שלנו כמורים.

To Top ↑