פסח – מעבדות לחירות במשיח

יציאת מצרים היא אירוע מכונן ביחסם של בני ישראל עם ה’ אלוהיהם. לאחר שמשפחת יעקב גדלה במהלך 430 השנים שהייתה במצרים, היא הפכה לעם גדול. על פי הבטחתו לאברהם, אלוהים החליט שהגיע הזמן להחזיר את עם ישראל לארצו ולהקים את בריתו איתם. היה חשוב לה’ שעם ישראל, והעמים מסביב, ידעו כי הוא האלוהים האמיתי וכי הוא אלוהיו של עם ישראל ולא אלילים חסרי כוח שבהם האמינו רוב עמי העולם. לכן, במקום לעשות נס אחד שבעקבותיו יצאו בני ישראל ממצרים, הוא עשה ניסים רבים והראה את גדולתו: הוא דיבר אל משה דרך סנה בוער; הוא השתמש במשה שהיו לו בעיות תקשורת (משה גמגם); הוא פעל את ניסיו דרך משה בארמון פרעה; הוא גרם למצרים הרס מוחלט בעשר המכות; הוא גרם למצרים לתת לשכניהם בני ישראל כלים יקרי ערך; הוא הדריך את בני ישראל בדרכם במדבר בעזרת עמוד ענן ביום ועמוד אש בלילה; והוא קרע לשניים ופתח את ים סוף כדי שהעם יוכל לעבור דרכו בבטחה ולבסוף סגר אותו על צבא מצרים שנחרב כליל.

אכן סיפור יציאת מצרים, סיפור הפסח, מראה את כוחו ועוצמתו של אלוהים! זהו האלוהים הגדול שברא את העולם, זהו כוחו של אלוהי ישראל, זהו כוחו של אלוהים המחזיק בידו את העולם כולו ומכוון כל דבר אל עבר התגשמות תוכניתו. זהו האלוהים שפעל דרך כל ההיסטוריה ואותו האלוהים שפועל גם היום בעולם כולו ובחיים האישיים של כל אחד ואחת מאיתנו.

אלוהים לא רוצה שנשכח אותו ואת כוחו, ולכן הוא ביקש מאיתנו לחגוג את הפסח פעם בשנה, כפי שמפורט בשמות י״ג 3, 9: “ויאמר משה אל העם זכור את היום הזה אשר יצאתם ממצרים מבית עבדים כי בחזק יד הוציא ה’ אתכם… והיה לך לאות על ידך ולזיכרון בין עיניך למען תהיה תורת ה’ בפיך כי ביד חזקה הוציאך ה’ ממצרים.” הפסח הוא המועד הראשון בלוח השנה התנ״כי (ויקרא כ״ג), כל המועדים מראים את תוכנית הישועה של אלוהים ומצביעים על המשיח ישוע.

אלוהים רוצה שנדע שהפסח הוא צל של דבר עתידי העומד להתרחש, סמל של פעולתו הנצחית שנעשית בחיי כל מאמין דרך שה הפסח, ישוע המשיח (מתי כ״ו 17, הראשונה אל הקורינתים ה׳ 7, יוחנן א׳ 29, הראשונה לפטרוס א׳ 19-18). כמו שבפסח העם הרג שה תמים ומרח את דמו על משקוף הדלת באמונה, כך גם ישוע נצלב כשה הפסח שלנו, כדי שאלוהים יפסח על ״משקוף לבנו״ ויסלח לנו את חטאינו ויציל אותנו ממוות נצחי. אכן אלוהים רצה שכך נפתח את השנה התנ״כית – עם קבלת שה האלוהים, הודיה על דמו שנשפך כדי לגאול אותנו, ולב שבוטח באלוהים.

האם גם אנחנו יכולים להביט לאחור כמו עם ישראל ולומר כי אלוהים היה נאמן בחיינו, הציל אותנו והוציא אותנו מעבדות לחירות? לפעמים אנו כותבים יומן, מצלמים תמונות ושומרים אותן באלבום או מעלים תמונות לרשתות החברתיות, אכן כיף לחזור ולקרוא את מה שכתבנו בעבר, להביט בתמונות שצילמנו ולהיזכר בדברים שקרו לנו בעבר. לעיתים אנו נזכרים בפועלו של אלוהים ונאמנותו בחיינו דרך התמונות והכתוב מן העבר. דבר זה עוזר לנו לזכור את מעשיו של אלוהים, ניסיו, חסדו וכוחו, וכך אנו יכולים להודות לו, להתמקד בו ולהמשיך את מסע חיי אמונתנו בנאמנות.

הנה אתגר עבורכם לחג הפסח הקרוב: קראו את סיפור יציאת מצרים בספר שמות, ולאחר מכן קראו את הראשונה לפטרוס א׳ 21-17. כשתסיימו, קחו דף ועיפרון ורשמו מה אלוהים עשה בחייכם בשנים האחרונות. הודו לו על מעשיו, פועלו וניסיו. תוכלו לעשות משימה זו גם עם ילדיכם.

באתר תוכלו למצוא שיעורים ודפי פעילות רבים בנושא הפסח. הקלידו ״פסח״ בחיפוש ותהנו ממגוון פעילויות! פסח שמח ומבורך!

To Top ↑