הילדים מרעישים – מה עושים?

האם כמורים לכיתות הצעירות נתקלתם פעם במצב שבו פשוט לא הצלחתם להשיג את תשומת לב הילדים מבלי להרים את הקול? לפעמים ממש נראה שהאמירה שיש לילדים “קוצים בטוסיק” נכונה! והם רק רוצים לדבר עם החברים שלהם, לפטפט בלי סוף ולהרעיש. ילדים זו שמחה!

לפניכם מספר רעיונות לשירים ותנועות שיוכלו להרגיע ולמקד את הילדים בכיתה:

כשהייתי אני בכיתה א׳ למדתי שיר מהמורה, ושמתי לב שאין ילד שלא מכיר אותו. שיניתי את סיום השיר כך שהוא יתאים לרגעים שבהם על הילדים להירגע ולהתרכז. השיר הקצר והפשוט הזה תמיד עוזר לי לאסוף את הילדים והחזיר אותם לריכוז בכיתה. תוכלו גם אתם לנסות להשתמש בו, מבלי להרים את הקול. לשיר המקורי תוכלו להקשיב ביוטיוב ופשוט לשנות את השורה האחרונה בשיר:

ידיים למעלה, על הראש,

על הכתפיים, אחת שתיים שלוש.

ידיים למעלה, על הראש,

על הכתפיים, לפנים שלובות.

כולנו מכירים את המשחק: ‘קווה, קווה, דה לה אומה’, נכון? שמעתי גרסה חדשה, משיחית נחמדה שכמה ילדים המציאו:

קווה קווה דה לה אומה

קווה קווה קווה

דסי מטריקו

אבא שלך רועה קהילה

אימא שלך מלמדת ילדים

ואתה עוזר למסכנים

ולא, וכן, עזור למסכן, אמן

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

זהו משחק נפלא לשחק כדי ללמוד פסוקים בעל פה: ניתן להחליף את מילות השיר במילות הפסוק, ניתן לומר את הפסוק לשינון בסוף השיר וכל פעם למחוק את אחת ממילותיו הרשומות על הלוח בכיתה, ניתן להחליף את המספרים בסוף השיר במילות הפסוק. ועוד ועוד גירסאות ורעיונות… השתמשו בדימיון וביצירתיות שלכם!

יחס אישי לכל ילד הוא מאוד חשוב. לפניכם שיר שתוכלו לשיר לילדי הגן בתחילת כל שיעור כדי לברך אותם באופן אישי:

שלום לכם, שלום

שלום לכם,

שלום לכם

שלום לכם, שלום

ומה שלומכם,

ומה שלומכם,

ומה שלומכם היום.

נעים לי מאוד לפגוש אתכם

נעים לי מאוד לומר לכם

שלום לכם, שלום לכם

שלום לכם שלום.

בוקר טוב ל_____

תוכלו למצוא את השיר ביוטיוב וללמוד את המנגינה הפשוטה. שימו לב שהוספנו בסופו ברכת “בוקר טוב”. אם קהילתכם נפגשת בערב תוכלו כמובן לשיר “ערב טוב”.

תוכלו לעבור ילד־ילד ולומר לו “בוקר טוב” בצירוף שמו ונגיעה קלה בברך או בכתף. הילד צריך לענות ב”בוקר טוב”. תוכלו לברך ב”בוקר טוב” גם את העוזרים בכיתה. לאחר שאמרת “בוקר טוב” לכל הילדים, אימרו כולכם יחד בקול רם: “בוקר טוב!”

רעיון פשוט כיצד להשיג את תשומת לב הילדים המרעישים מבלי לצעוק: הניחו אצבע על השפתיים לאות שקט, ואת היד השנייה הרימו למעלה. על כל הילדים לחקות אתכם וגם להניח את ידם האחת על השפתיים ואת השנייה להרים ולשתוק.

אם יש לכם הפעלות, תנועות או שירים נוספים שעוזרים לכם להרגיע ולמקד את הילדים בכיתה – שתפו אותנו ונוכל להעביר הלאה למורים נוספים!

To Top ↑