“המורה, ישוע עשה קסמים, נכון?” שתי עיניים חומות גדולות הביטו בי אחרי השיעור בקהילה בשבת. בדיוק סיימנו מספר שיעורים על אהבת ישוע כלפינו – על כך שהוא מכיר את כל צרכינו ומספק לנו אותם. בשיעור באותו היום למדנו שישוע דאג לחבריו בחתונה, וכשנגמר היין הוא הפך מים ליין. זה נראה בדיוק כמו הקסם שעושה הקוסם במסיבת יום הולדת, כשהוא הופך את הממחטה הכחולה לאדומה!!

התוצאות של נס או של אות, פלא וקסם אולי נראות לנו אותו הדבר, וזה יכול לבלבל מאוד. כדי להגדיר את ההבדלים ביניהם אנחנו צריכים לחשוב על מספר נקודות:  

  • מי היוזם?
  • מי מבצע את הנס או את הקסם?
  • מה מטרת ביצוע הנס או הקסם?

אשתמש במונחים תנ”כיים ולא באלה שאנו משתמשים בהם ביום־יום.

 

הרשע

בואו נקרא בספר שמות ז’ 8–ח’ 18. אלוהים אומר למשה שהוא יצטרך לבצע נס אם פרעה יבקש זאת ממנו – על משה לזרוק את המטה שלו לארץ כדי שהמטה יהפוך לנחש. משה עשה כמצוות ה’, ונראה היה שהקוסמים של פרעה אף הם עשו את אותו האות. אותו דבר קורה עם המכות הראשונה והשנייה: משה הפך את המים לדם, וגם קוסמי מצרים עשו זאת; משה הביא את הצפרדעים, וגם הקוסמים עשו את אותו הדבר (אך לא יכלו להיפטר מהן ומהסירחון שלהן אחרי שהצפרדעים מתו). ברור ששני הצדדים עשו דבר על־טבעי. יחד עם זאת, כאשר הגיעה מכת הכינים הקוסמים לא הצליחו להעתיק את מעשיו של משה, ואמרו: “אצבע אלוהים היא.”

אז מהו ההבדל בין נס לבין קסם בסיפור זה? משה הוא זה שביצע את הנס, אבל אלוהים הוא זה אשר יזם אותו. המטרה של הנס הייתה לפאר את אלוהים. אומנם גם הקוסמים ביצעו קסם, אבל לא נאמר לנו מאיפה הם קיבלו את הכוחות לעשות את “האומנות הנסתרת” שלהם. אם נחשוב על זה קצת יותר לעומק, נראה שמכיוון שהקוסמים חיקו את משה כדי לפגוע באמינות של אלוהים, המסקנה המתבקשת היא שהכוחות של הקוסמות הזאת לא היו מאלוהים.

בהתגלות י”ג אנו קוראים על החיה העולה מן הים ועל החיה העולה מן האדמה. יחד הן יכולות לתת כוח וסמכות לרפא פצעים אנושים, לעשות אותות גדולים, להוריד אש מן השמיים ולתת נשמה לצלם. הסמכות פה היא לא מאלוהים, הסמכות שמאפשרת לחיות אלו לעשות את הדברים האלה חייבת להיות מהשטן, כי המעשים הללו מטעים את אנשי העולם כדי להרחיק אותם מאלוהים.

השטן יכול להיות המקור של מעשים על־טבעיים. הוא יכול לרפא אנשים ולגרום להם להיות חולים, הוא יכול לעשות ניסים ונפלאות… אלה שעושים מעשים כאלה נקראים מכשפים, מנחשים, קוסמים, מעלים באוב, ידעונים ודורשים אל המתים, מדריכים ספיריטואליסטים ומדיומים, או אפילו סתם אנשים רגילים (דברים י”ח 14-9). מעשיהם נתעבים בעיני ה’. המטרה שלהם היא למשוך את תשומת הלב אל עצמם ולא להביא כבוד לאלוהים. אבל, כמובן, השטן ושליחיו יכולים לפעול אך ורק בתוך הגבולות שאלוהים מאפשר להם. אנחנו רואים את הדבר באיוב פרקים א’–ב’, כשהשטן מקבל רשות מאלוהים לפגוע באיוב. אנחנו גם קוראים במתי כ”ד 24: “כִּי יָקוּמוּ מְשִׁיחֵי שֶׁקֶר וּנְבִיאֵי שֶׁקֶר וְיִתְּנוּ אוֹתוֹת גְּדוֹלִים וּמוֹפְתִים כְּדֵי לְהַתְעוֹת, אִם אֶפְשָׁר, גַּם אֶת הַבְּחִירִים.” אלוהים מאפשר להם לפעול בתוך תוכניתו. מעשיו של השטן כל כך מדהימים עד שהוא מטעה ומתעה את בני האדם. אבל אף אחד ממעשיו אינו מביא כבוד לשם אלוהים. דבר אלוהים אף פעם אינו קורא למעשים הללו ניסים. 

הקוסם

המילה “קסם” קצת מבלבלת, כי היא טומנת בחובה גם את הטבעי וגם את העל־טבעי. מילוג מגדיר קסם כך: ” 1. תרגיל הטעייה שיוצר אשליה של מציאות על־טבעית. 2. אירוע על־טבעי שלא ניתן להסבר. 3. פלא.” מצד אחד רואים כוח על־טבעי הפועל בתוך כוחות הטבע, ומצד שני רואים מעשה על־טבעי שנראה כאילו הוא ממקור על־טבעי.

אז מה לגבי הקוסם שהופך את המטפחת הכחולה למטפחת אדומה? זה חלק מהפירוש הראשון של מילוג: אשליה או תרגיל. קוסמים במסיבות יום הולדת פועלים בתחום הטבעי. הם עושים פעלול כדי להטעות את הקהל, אבל הקהל רוצה שיטעו אותו! האנשים שילמו כדי שהקוסם יעשה פעלולים שאותם לא יוכלו להסביר או לפענח.  

הניסים של אלוהים

אלוהים פועל בתחום העל־טבעי. אך ורק הוא יכול לברוא. כאשר אלוהים הכריע צבאות כשהוא הוריד גשם או ברד, כאשר ישוע ריפא את הנכה, את החולה בצרעת או את העיוור, הוא יצר מחדש או “תיקן” איברים. כאשר ישוע השקיט את הסערה, או כשהוא מילא את רשתות הדייגים בדגים, אנחנו רואים במעשים מדהימים אלה שהבריאה אכן מכירה אותו ומצייתת לו. כשאנחנו רואים שישוע הקים אנשים מהמתים, אנחנו רואים שהוא יכול לתת ולקחת חיים על פי רצונו. כאשר ישוע הפך את המים ליין, הוא לקח חומר פשוט הבנוי משני מימנים וחמצן אחד והפך אותו לתרכובת משולבת של מים, חומצות, כוהל, חומרים אנאורגניים, תרכובות חנקתיות, פנולינים ועוד, וכל זה בלי מעבדה… אף אדם אינו יכול לבצע את הפעולות שישוע עשה. אבל מדוע הוא ביצע אותם?  ביוחנן ב’ 11 כתוב: “זֺאת תְּחִלַּת הָאוֹתוֹת שֶׁל יֵשׁוּעַ. הוּא עָשָׂה זֺאת בְּקָנָה שֶׁבַּגָּלִיל. אָז הֶרְאָה אֶת כְּבוֹדוֹ וְתַלְמִידָיו הֶאֱמִינוּ בּוֹ.”

לסיכום

אלוהים עושה דברים בתחום העל־טבעי, וגם השטן מסוגל לכך. השטן ובני האדם יכולים לעשות קסמים טבעיים או על־טבעיים. אלוהים אף פעם אינו עושה קסמים. דבר אלוהים מלמד אותנו שרק אלוהים יכול לבצע ניסים. גם כאשר השטן מבצע אות או מופת, דבר אלוהים אף פעם אינו קורא לו נס. הקסמים של השטן תמיד מרחיקים אנשים מאלוהים, בעוד שניסיו של אלוהים מקרבים אותם אליו. הניסים של אלוהים הם תמיד על־טבעיים, תמיד מביאים כבוד לאלוהים, תמיד מלמדים משהו עליו וכן גם מושכים אנשים אליו.

To Top ↑